Större kundförståelse och kundfokus– för ökad lönsamhet
Upplever ni att det är svårt att förståelsen för era kunders behov och nyttan som era tjänster/produkter ger dem inte når ut i hela er organisation?
Vår erfarenhet säger att ju längre ifrån kunden man arbetar ju svårare är det att förstå detta. Vill ni öka medvetandet och skapa mer motiverade och förändringsbenägna medarbetare samt generera ett mer kundfokuserat flöde i er organisation är detta insatsen för er.
Exempel
50 personer, 5 avdelningar
Steg 1
Uppstart
halvdag med ledningsgrupp
Här skapar vi en gemensam plattform att stå på inför, där våra olikheter ger oss en gemensambild.
MÅL
Gemensamt nuläge vad vi tillför kunden.
SYFTE
Förståelse för nuläget och vår roll på marknaden.
INNEHÅL
Hur ser affären ut?
Hur fungerar vår befintliga affärsmodell?
Hur jobbar vi med våra kunder idag?
Hur vill vi med jobba med våra kunder framöver?
Steg 2
MÅL
Få fram specifika områden att arbeta med för respektive avdelning.
SYFTE
Att skapa handling för ökad kundlönsamhet.
INNEHÅL
Här tar vi fram huvudområden för att gå från ord till handling för respektive avdelning.
Steg 3
5 st Workshops á 3h
1 ½ månader efter steg 2
MÅL
Förverkliga och konkretisera för varje avdelning målen och aktiviteterna utifrån Steg 2.
SYFTE
Skapa förståelse och delaktighet för målen för att så sett skapa motivation.
INNEHÅL
Förankra de från ledningsgruppen uppkomna huvudområden.
Ta fram konkreta punkter för ökad kundlönsamhet för varje avdelning.
Steg 4
5 st Workshops á 1h
1 ½ månader efter steg 3
MÅL
Se till att arbetet startat och fortlöper som planerat?
Steg 5
6 st Workshops á 1h
1 ½ månader efter steg 4
MÅL
Hur har det gått och hur arbetar vi vidare?
275 000 SEK