skip to Main Content
Målsättningsarbete del 1
Målsättningsarbete del 1

Jag tänker i några texter  behandla detta med målsättningsarbete i praktiken, där denna text är den första i denna serie.

Det vänder sig till dig som leder andra till bättre prestationer men också för dig som vill få effektiva verktyg för att utveckla dig själv.

Min bestämda uppfattning och erfarenhet är att vi arbetar för lite med att både sätta mål, förankra dem och att sedan följa upp dem och styra efter dem. Vi blandar dessutom ihop lite närbesläktade begrepp såsom VISIONER och KRAV mer om detta i kommande artiklar.

Mål sätts oftast lite slentrianmässigt och utan att verkligen analysera och konkretisera målen. Jag tycker också att vi ibland fastnar i gamla tankar och därför inte vågar utmana oss själva, organisationen och våra medarbetare.

Hur många har inte varit med om slentrianmässiga höjningar med exempelvis 10%? Att vi just höjer målen med 10 % är något vi gör för att det är en jämn siffra och det låter bra.

Nog snackat om det som inte fungerar nu kommer det lite mer matnyttigt, jag börjar med den viktigaste av alla frågor VARFÖR?

Varför mål?

Första frågan vi bör ställa oss är varför vi överhuvudtaget skall ha mål, att det lärs ut är inte skäl nog att vi per definition tycker det behövs och att vi använder det. ”Kan vi inte bara arbeta på och så blir det bra som det blir? ”Jag vill inte sätta mål det blir jobbigt, för tänk om jag inte når dem då känner jag mig dålig. ”

Låt mig ta ett exempel då vi förstår att det är bra att ha mål med det vi tar oss för. Tänk dig att du är i Göteborg och så skall du till Skövde (vad man nu skall där och göra), du vet inte var Skövde ligger och du vet ej heller hur du skall ta dig dit. Den som då inte sätter mål kommer att ta sin bil och börja köra, lite allmän bilkörning för att förhoppningsvis någon gång komma fram. Tror inte så många av er skulle välja detta förfaringssätt, jag har dock sett det ganska ofta inom många organisationer, föreningar och företag.

Ni andra som vill komma snabbare fram till Skövde skulle säkert direkt ta reda på var ligger Skövde (målet) och ta reda på hur ni skulle snabbast ta er dit (strategin).

Fundera lite kort för dig själv eller diskutera med dina kollegor vilka allmänna bilkörningsprocesser har ni på ert företag? Dvs där ni bara gör utan att veta vart ni skall.

Den första anledningen till att vi skall ha mål är för att veta vad vi skall åstadkomma eller vad vi vill. Utan det är det ganska meningslöst att börja arbeta eller skapa massa strategier. De som gör det slösar bara en massa energi på meningslösa aktiviteter och onödigt arbete.

Det handlar också om att veta om vi kommit fram eller om vi har nått vårt mål, så att vi inte fortsätter att köra för långt eller slutar för tidigt. Därför är det viktigt att alla vet hur målet ser ut. Mer om detta i kapitlet om utvärdering och feedback.

För att få en grupp att arbeta framåt och åt samma håll är målsättning centralt. Gör vi det på ett bra sätt kommer alla att förstå vad som krävs och vad deras del i gruppens arbete är. De kommer att känna sig delaktiga, viktiga och betydelsefulla vilket ökar deras vilja att prestera. Det kommer att öka förutsättningarna för en laganda och att vi hjälper varandra istället för att medvetet eller omedvetet motarbetar varandra. Det kan jämföras med en roddbåt där alla ror åt samma håll istället för att någon ror bakåt, någon ror inte alls och någon hänger där bak för att bromsa.

Målets viktigaste anledning är att skapa motivation. Det gör dessutom att vårt fokus kommer vara riktat mot att lösa uppgiften istället för att fokusera på alla eventuella problem och svårigheter som finns.

Back To Top